Selasa, 16 Februari 2010

Panas.. Kenapa?


Cuaca panas sejak akhir-akhir ni memang terasa memeritkan. Siang panas, malam pun panas. Kipas angin yang berpusing, juga memanaskan. Angin yang berhaba disebarkan. Tadi berita di tv menyiarkan bahawa suhu tertinggi di Semenanjung Malaysia mencecah 36 darjah celcius (Cuping, Perlis) Tapi saya percaya bahawa suhu sebenarnya lebih tinggi daripada apa yang diumumkan agar masyarakat tidak terlalu gusar dengan cuaca panas yang sedang melanda ini. Saya masih ingat ketika berada di Mesir dulu, kerajaan mengumumkan suhu tertinggi hampir 40 darjah celcius. Tetapi alat ukur suhu mencecah hampir 50 darjah celcius.


Panas dunia.. panas lagi di Akhirat. Begitulah hakikat yang perlu disedari. Kepanasan yang sedang melanda ini adalah akibat sikap manusia sendiri yang terlalu rakus mengejar kemajuan dan glamour dunia semata-mata. Percaya bahawa agama Islam itu adalah jaminan ke Akhirat, tetapi secara praktikalnya adalah sebaliknya. Bila disebut sahaja tentang agama, tentang ibadah, tentang nilai murni, tentang hukum.. terasa sesak nafas di dada, Panas! Semua itu menghalang kemajuan. Nah! Inilah akibatnya. Benar-benar panas!

Kepanasan yang Allah turunkan mempunyai hikmahnya. Buat manusia yang mahu berfikir, hakikatnya barulah menyedari bahawa Allah Maha Berkuasa, Allah Maha Esa, Allah adalah Tuhan kita. Barulah ingat akan Tuhan yang Maha Esa. Saya berasa sedih apabila ada segelintir masyarakat yang mengasingkan antara agama dan dunia. (Inilah secular). Satu fahaman dari kristian di zaman ortodoks kini menjadi pegangan masyarakat di zaman moden.

Buktinya? Ya, andai disebut tentang program, projek, pesta, pertandingan yang tidak berkait dengan acara agama secara khusus, pasti sambutannya amat membanggakan. Apalagi jika berkaitan dengan dunia hiburan. Penontonnya ramai. Penajanya juga begitu. Akademi Fantasia, Mentor, Malaysian Idol, Idola Kecil, One In A Million dan banyak lagi. Hadiah yang ditawarkan juga mencapai nilai ratusan ribu ringgit. Bahkan jutaan ringgit.

Tetapi lihat sahaja jika berkait dengan agama secara khusus, pasti penajanya amat terhad. Nilai yang ingin dilaburkan juga dalam nilai ‘berjaga-jaga’ kerana jaminannya tidak pasti. Program adik-adikku (program reality baru di tv9), nilai hadiah yang ditawarkan bagi tempat pertama RM3ribu. Akademi Al-Quran, RM30ribu. Saya bukan menilai jumlah wang yang ditawarkan, tetapi lebih jauh daripada itu. Saya melihat dan menilai dari aspek sambutan yang berhajat menanam saham dalam rancangan berbentuk agama. Jauh terkebelakang. Inilah antara fenomena yang sedang berlaku. Agama itu hanyalah dalam urusan menguruskan kematian. Jika tidak, agama dianggap penghalang segaal-galanya. Sedangkan agama itu adalah panduan menjalani kehidupan ini. Janganlah apabila bencana menimpa, barulah kita terkapai-kapai mencari agama.

Free Template Blogger collection template Hot Deals BERITA_wongANteng SEO

0 ulasan:

Catat Ulasan