Selasa, 8 September 2009


Memahami Hukum Pendarahan Di Awal Kandungan
Saya di transfer ke Hospital Seberang Jaya dari Hospital Kepala Batas kerana mengalami pendarahan di awal kehamilan. Doktor tidak dapat mengesahkan sama ada kandungan 6 minggu saya selamat mahupun sebaliknya. Ia masih terlalu awal.
Malam itu, saya di tahan di wad. Keesokan paginya, ketika azan berkumandang, saya bangun untuk menunaikan solat Subuh. Memandangkan saya tidak mengalami sebarang kesakitan, saya yakin saya masih berupaya menunaikannya dengan sempurna.
”Nurse, surau di mana?”
”Eh, puan nak solat ke? Mana boleh solat sebab berlaku pendarahan. Puasa pun tak boleh ni,” terang nurse yang bertugas.
Saya mengerutkan dahi. Aik, betul ke ni? Setahu saya, saya belum disahkan keguguran lagi. Bukankah ini dikira sebagai istihadhah?
Ketika itu, saya lihat, semua pesakit yang berada di wad itu masih lena dibuai mimpi. Tak solat ke? Andai sakit sekalipun, bukankah ada rukhsoh solatnya. Solat tetap kene solat.
Saya mendail hp ke no. Kanda. Barulah lega. Cepat-cepat saya berwudhu’ dan seorang nurse yang lain menunjukkan arah surau tanpa dipinta.
”Terima kasih” saya melemparkan senyuman.

Darah yang keluar sebenarnya bukanlah darah nifas mahupun haid. Ia adalah darah fasid/ darah istihadhah kerana saya belum lagi disahkan keguguran. Secara mudahnya, ia adalah darah penyakit. Saya masih perlu menunaikan ibadah solat, puasa dan lain-lain ibadah yang ditaklifkan dengan sempurna.

Berkenaan darah yang keluar akibat keguguran sekalipun, ulama’ berbeza pandangan. Sekiranya belum melepasi 40 hari, ia bukanlah darah nifas, tetapi darah yang fasid. Perlu meneruskan ibadah solat, puasa dan lain-lain ibadah seperti biasa. Sekiranya telah melepasi tempoh 40 hari, barulah dikira sebagai darah nifas. Dengan kata lain, pada usia 40 hari itu sudah terbentuk ciri-ciri sebagai manusia yang terpelihara darahnya (ma’shumud dam). Dalilnya adalah sebagaimana berikut:
“Jika nutfah (zigot) telah melewati empat puluh dua malam [dalam riwayat lain ; empat puluh malam], maka Allah mengutus seorang malaikat padanya, lalu dia membentuk nutfah tersebut; dia membuat pendengarannya, penglihatannya, kulitnya, dagingnya, dan tulang belulangnya. Lalu malaikat itu bertanya (kepada Allah),’Ya Tuhanku, apakah dia (akan Engkau tetapkan) menjadi laki-laki atau perempuan ?’ Maka Allah kemudian memberi keputusan…” (HR. Muslim, dari Ibnu Mas’ud RA).
Wallahua’lam.







Free Template Blogger collection template Hot Deals BERITA_wongANteng SEO

0 ulasan:

Catat Ulasan