Rabu, 13 Januari 2010

Minta Duit Di Kaunter


Bila anak sudah mula pandai mengira.. one, two, three, four sampai ten, atau satu, dua tiga, empat sampai sepuluh, ibu bapa perlu berwaspada. Memang seronok bila anak-anak sudah mula pandai mengira, tetapi perlu ingat bahawa dalam segala hal, anak kecil ini akan selalu mengira.

Satu, dua, tiga.. anak kecil kita akan melompat. Melompat dari katil turun ke bawah. Melompat dari meja turun ke bawah. Pantang melihat tempat tinggi, mesti mereka akan cuba melompat. Barangkali mereka teruja mempraktikkan ilmu mereka yang semakin berkembang.

One two, three.. mula mengira duit-duit syiling yang dijumpainya. Awas! Ibu bapa perlu mengawasi aktiviti anak-anak ketika ini kerana mereka berkemungkinan memasukkan duit-duit syiling itu ke dalam mulut. Kotor satu perkara. Yang lebih membimbangkan, tertelan! Wal yauuzubillah.

Bicara tentang duit, saya teringat beberapa kejadian yang berlaku kepada Lubna. Suatu hari, ketika kami membawa Lubna shopping, apabila tiba di kaunter pembayaran, Lubna melihat chasier membilang duit-duit yang dibayar. One, two, three, four, five, six,.. Lubna memandang dengan penuh minat. Matanya merenung sesuatu tanpa berkelip. Tanpa disangka-sangka Lubna menghulurkan tangannya . “Na nak duit.” Kata Lubna sambil tangannya menadah meminta diberikan duit-duit itu. “Kas.. (lekas)” Kata Lubna lagi. Chasier itu hanya tersenyum.

Terkejut juga saya dengan incident yang berlaku dalam sekelip mata itu. Saya dan suami tidak sempat menghalang Lubna. Lalu, saya cepat-cepat membawa Lubna keluar. Bimbang persepsi orang-orang di sekeliling terhadap anak kecil kami.


Dalam hal ini, saya tahu, anak kecil saya bukan bersikap materialistic ;) Tetapi sebenarnya Lubna teruja untuk membilang. Teruja apabila melihat chasier membilang duit. Kini saatnya anak kecil kami berusaha mengembangkan kemahirannya. Apa sahaja yang boleh dibilang, dia akan mula membilang. Bagi mengelakkan kejadian yang sama berulang, kini setiap kali kami ingin membuat sebarang pembayaran di kaunter, kami akan memberikan duit kepada Lubna. Lubna yang akan membuat pembayaran J Jadi, chasier akan memulangkan baki duit kepada Lubna juga. Maka tidak timbul situasi Lubna akan meminta duit lagi. Lubna akan tersengih bila chasier memberikan duit baki kepadanya. “Acihhhhh” :) Kata Lubna lagi.


Free Template Blogger collection template Hot Deals BERITA_wongANteng SEO

0 ulasan:

Catat Ulasan