Isnin, 26 Oktober 2009

Betul Ke Hobi Kita Membaca?



Saya sering menulis hobi saya adalah membaca. Rupa-rupanya, setelah saya merenung kembali, saya sepatutnya malu untuk mengakui bahawa saya minat membaca kerana saya jarang membaca. Saya hanya membaca bahan-bahan yang agak ringan. Surat khabar, majalah, bahan-bahan bacaan yang santai dan beberapa buah buku yang agak nipis. Dalam masa sebulan, saya tidak tahu apa yang saya baca kerana saya tidak berusaha mencari bahan-bahan membina minda dan fikiran saya untuk dibaca. Kalau mahu dikira jumlah buku yang dibaca dalam sebulan, saya rasa saya bukanlah orang yang layak untuk menghitungnya.

Bagi saya, minat dan hobi adalah = (baca: bersamaan) dengan sebatian yang ada dalam diri. Tidak dapat dipisahkan. Pertama, seumpama sebatian garam. Unsur-unsur natrium dan klorida disebatikan lalu menjadi natrium klorida iaitu garam. Jika unsur-unsur ini terpisah, maka kita tidak boleh menamakannya garam. Kedua, umpama orang yang minat memasak. Dia bukan sahaja akan memasak apa yang dia tahu, tetapi dia turut akan mencari resepi-resepi baru untuk dicuba. Malah, lebih menarik jika dia tidak akan melepaskan peluang menghadiri kursus-kursus masakan yang dianjurkan oleh mana-mana pihak. Masakan yang dimasak lalu dihidangkan akan mendatangkan kepuasan buat dirinya. Sungguh menarik, bukan?

Saya cuba mendatangkan satu contoh yang paling dekat dengan saya. Suami saya berkata bahawa membaca itu lazat. Dia dapat ‘menikmati’ sebuah buku yang dibacanya dengan senang hati. Barangkali ibarat makan ikan bakar dan ikan kukus agaknya. Bila sahaja buku dibuka untuk dibaca, dia akan terus membaca dan terus membaca sehinggalah ada gangguan yang memaksanya berhenti membaca. Walaupun kadang-kadang dia hanya sekadar ingin membelek buku yang dibacanya, tetapi akhirnya buku itu akan dihabiskan sehingga ke muka surat yang terakhir. Begitu juga ketika menaiki bas, tiada apa yang dirisaukannya sekiranya ada sebuah buku yang boleh dibaca. Sebuah buku yang kira-kira 200-300 muka surat boleh dinikmati sepanjang perjalanan dari Penang-Kuala Lumpur. Bagi saya, itu barulah dikatakan hobi membaca.

Pun begitu, saya percaya minat itu boleh dipupuk. Seseorang boleh melatih dirinya sendiri untuk meminati sesuatu. Menetapkan jumlah buku yang akan dibaca dalam seminggu dan memilih buku-buku yang agak menarik adalah antara usaha yang boleh dilakukan untuk memupuk budaya membaca. Jika masyarakat Jepun boleh melakukannya, kenapa tidak kita? Sebenarnya Islam adalah agama yang amat indah dan sempurna. Lihatlah bahawa wahyu pertama yang diturunkan adalah Iqra’ (bacalah). Seruan membaca itu adalah seruan pertama yang disebarkan kerana al-Qiraah (membaca) itu pintu segala ilmu dan ma’rifat. Firman Allah s.w.t. di dalam al-Quran:

اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ
Bacalah dengan nama TuhanMu yang menciptakan.

Kemunculan tamadun terawal dunia seperti pembinaan Tamadun Mesopotamia yang terletak di antara Sungai Tigris dan Euphrates sememangnya berdiri di atas pembinaan asas-asas ilmu yang kuat. Yang paling hebat, pembinaan Tamadun Islam yang unggul sehingga umat Islam berjaya menakluki 2/3 dunia satu ketika dahulu, semuanya berlandaskan kepada keimanan dan ketaqwaan kepada Allah s.w.t. Inilah asas ilmu yang perlu dihayati dan diterokai oleh umat Islam hari ini.

Saya masih ingat bahawa pernah pernah berlaku statistik yang menjelaskan kepada kita bahawa purata rakyat Malaysia membaca hanya satu muka surat dalam setahun. Tetapi saya tidak pasti statistik tahun berapakah yang saya catatkan di sini. Namun diharapkan, ada peningkatan terhadap statistik ini. Amat rugilah bagi masyarakat yang malas membaca. Jika masyarakat Jepun boleh membudayakan membaca dalam kehidupan, mengapa tidak kita? Saya juga perlu melakukan transformasi terhadap minat saya. Bukan bermakna mencari hobi yang lain, tetapi mencari jalan menjana minat yang saya katakana selama ini iaitu membaca.

Menyentuh sedikit tentang memupuk minat membaca di kalangan anak-anak kecil. Melentur buluh biarlah dari rebungnya. Sebagai ibu bapa, saya dan suami juga cuba menerapkan amalan membaca terhadap anak kecil kami Lubna. Kami merasa gembira apabila impian kami menjadi kenyataan. Usia seawal 1 tahun 7 bulan, Lubna sudah merasai kelazatan membaca. Begini ceritanya.


Ketika Lubna ralit melihat buku bacaannya tentang buah-buahan yang diberikan kepadanya, Lubna tiba-tiba menyebut: “Mama...gagung (jagung)” Kemudian, dia dia tersengih. Lalu diambilnya jagung itu (dengan gaya berlakon), lalu dimasukkan jagung itu ke dalam mulutnya: “Emmmmm…cedapnyee” Lubna menikmati kelazatan jagung itu. Ya, kini Lubna yang belum pun mencecah umur 2 tahun, tetapi sudah pun merasai kelazatan membaca seperti yang kami harapkan. :) Selamat membaca buat semua.



Free Template Blogger collection template Hot Deals BERITA_wongANteng SEO

2 ulasan:

elfaruqie berkata...

betoi... kita suka beretorik minat membaca kahai (sedangkan) penyegan ya amat... I`allah Lubna dapat tokoh NILAM :)

♥ Izzah Marzuki berkata...

wadah..

menarik..
baru tersedar, ironinya kita bila mengaku minat membaca tapi sebenarnya tiada apa pun yg boleh dibanggakan dengan bacaan kita, kan..

errr, kalau membaca blog / artikel secara online, boleh dianggap membaca juga kan?? XD

Catat Ulasan