Khamis, 22 Oktober 2009

Nostalgia Pulau Sayak


Subhanallah. Damai dan tenang.


Sudah lama suami saya menyuarakan hajat mahu melihat mentari senja terbenam di ufuk barat. Saya tahu suami menunggu masa dan hari yang sesuai untuk membawa saya dan anak ke Pulau Sayak. Kekangan daripada saya yang masih berada dalam pantang menyebabkan hajatnya ditangguhkan seketika.

Petang semalam, perjalanan menelusuri sawah padi yang menghijau menyejukkan minda dan mata yang sekian lama keletihan. Setiap hari, saya sering menonton sketsa kehidupan yang sudah semakin jauh daripada norma-norma kesopanan dan kesusilaan. Jalan raya ibarat litar lumba F1. Menyelit di sana sini. Langsung tidak memikirkan keselamatan pengguna yang lain. Nyawa manusia semakin menyusut nilainya sedangkan agama mengangkat nilai nyawa setaraf dengan nilai akal dan agama. Semuanya berbalik kepada penghayatan agama. Manusia sudah lupa atau buat-buat lupa?

Kedamaian angin yang bertiup sepoi-sepoi bahasa petang itu sungguh menyamankan. Kami kini sudah berada jauh dari hiruk pikuk sebuah kota yang menghadapi masalah konflik jati diri dan budi. Pagi tadi saya gusar memikirkan nasib pelajar muslim hari ini. Kes disiplin pelajar di sekolah, amat membimbangkan. Saya masih ingat satu peristiwa pada minggu lepas. Seorang bapa menyerang guru di sekolah lantaran menegur anaknya yang mencukur kening dan mencuri duit guru. Pelik! Sesuatu yang agak terbalik, bukan? Bercelaru semuanya. Guru pula yang diherdik. Ah, lupakan buat sementara! Minda ini mahu beristirehat.

Petang itu kami ke Pulau Sayak. Sambil melihat keagungan kuasa Tuhan dalam mengatur sistem pertukaran siang dan malam, dapat jugalah suami saya menikmati sepinggan mee udang Pulau Sayak. Udangnya besar-besar dan segar. Saya pula masih belum berani menyentuh mee. Mengikut petua orang-orang tua di utara, pantang mee sehinggalah membawa kandungan yang seterusnya. Bagi saya tidak salah mengikut petua ini kerana demi kebaikan diri saya juga. Seandainya sakit, saya jualah yang akan menanggungnya.


Jam 6.50 petang, cahaya mentari berselerakan di kaki langit. Subhanallah. Sungguh indah..Inilah bukti adanya Tuhan! Saya merasa pelik apabila ada akal yang dapat menerima bahawa segala perjalanan ini berjalan dan berlaku dengan sendirinya. Pasti akan berlaku perlanggaran yang dahsyat sehingga membawa kemusnahan dari awal lagi. Tetapi tahukah kita bahawa sistem cakarewala ini telah hidup berbilion-bilon tahun lamanya. Malah bergerak melalui satu perjalan yang cukup teratur dan tersusun. Dalam surah Yaasin ayat 40 disebut bahawa:

"(Dengan ketentuan yang diberikan oleh Allah) Matahari tidak mudah baginya mengejar bulan dan malam pula tidak dapat mendahului siang kerana tiap-tiap satunya beredar terapung-apung di tempat edarannya masing-masing.”

Malah sungguh mengasyikkan apabila direnungi dan dikaji dengan lebih mendalam. Umat Islam terdahulu seperti al-Biruni, al-Farabi, al-Khawarizmi dan al-Kindi adalah antara golongan ulul albab yang amat dikagumi. Mereka memerhati, mengkaji dan mengaitkan semuanya dengan kekuasaan Tuhan. Nah, akhirnya iman di hati bertambah dan mereka semakin tunduk dan tawadhu’ kepada Yang Esa.

Saya memerhatikan sekumpulan burung-burung berterbangan di udara menuju ke sarang masing-masing. Mereka memahami seruan alam. Siang mencari rezeki, sedangkan malam adalah waktu beristirehat dan bermunajat. Fitrah alam itu sesuatu yang indah. Namun, kini ramai manusia yang menongkah arusnya. Bagi mereka, malam adalah pesta yang perlu diraikan. Merempit, berdisko, melanggan perempuan murahan menjadi sesuatu yang tidak lagi jelik. Malah amat menyedihkan apabila ada segelintir manusia yang merasa bangga dengan melanggar hukum dan perintah Allah tanpa mengambil kira dosa dan pahala. Mereka lupa akan kehidupan di alam sana.

Suara kecil anak kecil saya Lubna menyedarkan saya yang kian jauh mengelamun. “Mama..cantiknya!” jerit Lubna. Lubna teruja dengan bunyi desiran air laut yang memukul lembut pinggiran pantai. Lubna berlari gembira menuju ke gigi air. Saya dan suami tahu, Lubna mahu bermain dengan air. Kami membiarkan Lubna dengan pengawasan dalam jarak yang dekat. Sekali ombak menghempas pantai, Lubna menjerit lagi sambil berlari, “Takutnya..!” Dia memegang erat babanya. Walaupun baru berusia 1 tahun 7 bulan, setiap sebutan yang keluar dari mulut kecilnya itu, saya kagumi. Jelas dan difahami.

Saya gembira melihat kepuasan di wajah suami yang dapat melihat dan merasai suasana senja di Pulau Sayak. Katanya, di situlah nostalgia pahit manisnya sewaktu kanak-kanak membantu ayah mencari rezeki di perairan itu demi sesuap nasi. Di situlah sesekali apabila menahan bubu anak ikan kerapu, hasilnya dijual kepada penternak ikan dalam sangkar di muara Sungai Merbok. Itulah antara hasil yang agak lumayan untuk membeli keperluan harian dan menanggung persekolahan anak-anak ayah. Hanya mereka yang melaluinya sahaja yang merasai keperitan dan kesusahan yang berputar di atas roda kehidupan. Semuanya menjadi pengalaman hidup yang kini menjadi lipatan sejarah kehidupan yang tidak ternilai harganya.


Free Template Blogger collection template Hot Deals BERITA_wongANteng SEO

0 ulasan:

Catat Ulasan