Rabu, 21 Oktober 2009

Kembali Membuka Lembaran Baru


Saya kadang-kadang berinteraksi dengan minda saya sendiri. Mencari kata-kata, menyusun ayat-ayat untuk dilakarkan di atas selembar kertas. Berselerakan di kepala saya idea-idea yang saya ciptakan sendiri berdasarkan pengamatan, mahupun pengalaman yang pernah saya lalui. Semuanya saya ingin adunkan menjadi satu hasil yang boleh dilihat dengan mata kasar ini. Tetapi semuanya kosong! Ibarat imaginasi di alam fantasi. Saya tidak mendapat sebarang hasil kerana saya tidak melakukan apa-apa. Bila sahaja tangan ini ‘gatal’ untuk memulakan ‘lakaran’ kata, saya akan berperang dengan hati dan perasaan sendiri. Boleh ke? Perlu ke? Siapa nak baca? Betul ke?..dan pelbagai lagi hasutan dan rungutan dari suara batin ini menjerit. “Hentikan.!!!!” Akhirnya saya terus memilih untuk tidak berbuat apa-apa.

Oleh sebab itulah, pena ini sudah lama tidak menari riang di lembaran kehidupan. Tempoh menyepi adalah satu tempoh kegelapan. Barangkali dakwat pena yang pernah saya miliki pun sudah kering. Pena pun entah ke mana menghilang. Saya kini meraba-raba mencari sekeping hati yang kuat dan tidak mengenal erti jemu dan putus asa. Saya perlu memulakan langkah yang baru. Seperti seorang bayi yang baru mengenali alam ini. Begitulah diri saya, terpaksa belajar untuk meniarap, merangkak, bertatih untuk berjalan dan diharapkan dapat berlari semula bersama teman-teman seangkatan. Tidaklah mengharapkan menjadi yang terbaik, sekurang-kurangnya dapat merasai keseronokan dan kepuasan yang pernah dirasai suatu ketika dahulu.

Kini, saya menggambarkan satu medan yang sangat luas perlu saya terokai. Memerlukan kesabaran yang bukan sedikit. Kenapa tidak saya menggambarkan medan Mu’tah yang pernah saya lewati suatu ketika dahulu di bumi Syam sebagai gambaran keluasan yang tidak berpenghujung. Penuh keunikan dan kehebatan yang perlu diterokai sendiri. Keunggulan Zaid bin Harithah sebagai panglima angkatan Islam, keberanian Jaafar bin Abi Thalib menentang musuhnya, dan keunggulan Abdullah bin Rawaahah memimpin pasukannya. Itu semua perlu saya renungi.

Panggilan hati untuk membina blog adalah antara usaha awal yang menarik saya untuk berlatih meniarap di alam penulisan ini. Semoga jari-jari ini akan berupaya menyusun ayat-ayat ringkas bagi memanaskan kesejukan yang sekian lama menyengat jari-jari ini. Seumpama ‘krem’ di musim syitaa’.

Dan kelmarin, setelah sekian lama mengimpikan sebuah laptop, Allah s.w.t mengabulkan impian saya. Biarpun hanya sebuah laptop kecil yang bisu, ianya cukup bermakna buat diri saya setelah hampir 4 tahun laptop di alam pengajian ‘mati’ ditelan zaman. Kali ini, saya mahu menjadikan ia sebagai bahan pembakar kepada bara kelesuan yang mencengkam diri saya selama ini. Sebelum ini, saya sering ‘mengganggu’ laptop suami walaupun saya tahu suami saya memang tidak pernah menghampakan saya. Buat suami tercinta, terima kasih di atas semangat yang ditiupkan dan memahami diri ini. Terima kasih juga dipanjatkan ke hadrat Ilahi kerana di alam inilah, kita ditemukan dan disatukan.:)



Free Template Blogger collection template Hot Deals BERITA_wongANteng SEO

0 ulasan:

Catat Ulasan