Isnin, 14 Disember 2009

Amalan Yahudikah ini?


Al-Quran sumber teragung


Balik bercuti di Terengganu baru-baru ini, abah ada memberitahu tentang artikel pengalaman seorang hamba Allah yang menulis tentang mengapa orang Yahudi bijak? Saya membaca artikel tersebut. Benar, sesuatu yang menarik yang boleh kita praktikkan. Semuanya tidak menyalahi syariat, bahkan sebahagiannya mengikut sunnah Nabi kita Muhammad s.a.w. Saya cukup terkesan kerana apa yang telah diajar oleh Baginda s.a.w telah dipinggirkankan oleh umatnya sendiri. Lebih malang apabila ianya mula diamalkan oleh musuh yang paling membenci Islam. Berikut saya nukilkan beberapa phrases yang agak menarik perhatian saya untuk berkongsi maklumat:

1. “Di Israel, setelah mengetahui yang sang ibu sedang mengandung, pertama kali saya perhatikan ialah, sang ibu akan sering menyanyi dan bermain piano dan si ibu dan bapa akan membeli buku matematik dan menyelesaikan masalah matematik bersama suami.”.

Bagi umat Islam, Nabi Muhammad s.a.w menganjurkan agar wanita-wanita hamil agar sering mengalunkan ayat-ayat al-Quran dengan sebaiknya. Malah ahsan jika dibaca sebuah al-Quran secara istiqamah dan konsisten sepanjang membawa kandungan itu kerana fadhilatnya amat besar. Muslim ada meriwayatkan sepotong hadith tentang kelebihan membaca al-Quran:

عن أَبي أُمَامَةَ الْبَاهِلِيُّ قَالَ : سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ اقْرَءُوا الْقُرْآنَ فَإِنَّهُ يَأْتِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ شَفِيعًا لِأَصْحَابِهِ اقْرَءُوا الزَّهْرَاوَيْنِ الْبَقَرَةَ وَسُورَةَ آلِ عِمْرَانَ فَإِنَّهُمَا تَأْتِيَانِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ كَأَنَّهُمَا غَمَامَتَانِ أَوْ كَأَنَّهُمَا غَيَايَتَانِ أَوْ كَأَنَّهُمَا فِرْقَانِ مِنْ طَيْرٍ صَوَافَّ تُحَاجَّانِ عَنْ أَصْحَابِهِمَا اقْرَءُوا سُورَةَ الْبَقَرَةِ فَإِنَّ أَخْذَهَا بَرَكَةٌ وَتَرْكَهَا حَسْرَةٌ وَلَا تَسْتَطِيعُهَا الْبَطَلَةُ
Telah menceritakan padaku Abu Umamah Al-Bahiliy R.A berkata : Aku mendengar Nabi SAW bersabda : “Bacalah oleh kalian semua Al-Qur’an, kerana ia akan datang pada hari Kiamat nanti sebagai pembawa syafaat bagi para pembacanya, bacalah oleh kalian semua “Dua yang Bersinar” (yaitu) Al-Baqarah dan Ali Imran, maka ia akan datang pada Hari Kiamat nanti bagaikan 2 naungan, atau bagaikan 2 awan, atau bagaikan 2 belahan burung dari angkasa yang menghalangi para pembacanya (dari api neraka –pen). Bacalah oleh kalian surah Al-Baqarah karena barangsiapa yang mengambilnya akan dilimpahkan berbagai kebaikan dan barangsiapa yang meninggalkannya akan ditimpa kerugian, dan tidak ada Al-Bathlah yang mampu mencelakakannya.” Berkata Mu’awiyah : Telah disampaikan kepadaku bahwa makna Al-Bathlah yaitu Tukang-tukang Sihir/Guna-guna.” (Hadith Riwayat Muslim)

Hakikatnya, pendidikan anak-anak bukan bermula dari saat dilahirkan bahkan kajian menunjukkan pendidikan bermula dari alam rahim lagi. Anak-anak di alam rahim sudah terdidik dengan perlakuan ibu dan persekitarannya. Lantas, bacaan al-Quran amat penting untuk dialunkan sepanjang tempoh itu kerana ia berupaya merangsang minda bayi berkenaan. Ahammu as-syai’ (perkara yang lebih penting) adalah memasakkan kalimah suci Allah melalui kalamullah yang suci. Bagi yang bergelar muslim dan mu’min, maka di sinilah letaknya kepentingan memilih bakal isteri atau ibu kepada anak-anak yang bakal dilahirkan daripada kalangan perempuan-perempuan yang beragama kerana ia berupaya mewarisi keimanannya kepada zuriat-zuriatnya.

Dalam hal ini, benarlah apa yang dilakukan oleh orang-orang Yahudi yang mahu melahirkan anak-anak yang pintar matematik dengan melatih anak-anak sejak di alam rahim lagi. Apa kata kita turut menjejaki langkah yang sama. Hafazlah al-Quran & hadith sewaktu mengandung agar anak yang dilahirkan nanti akan menjadi al-hafiz/ al-hafizah. Belajarlah pelbagai bahasa agar anak itu akan menjadi golongan yang menguasai banyak bahasa terutamanya bahasa arab dan bahasa inggeris. Rajin-rajinkanlah diri melakukan amal ibadah agar anak itu turut sama menuruti amalan itu apabila dewasa kelak. Dan apalagi yang kita mahukan? Mulakanlah dari saat mengandung anak itu.

2. “Sejak awal mengandung beliau gemar sekali memakan kacang badam dan kurma bersama susu , dan untuk tengah hari makan utama beliau ialah roti dan ikan tanpa kepala bersama salad yang digaul dengan badam dan berbagai jenis kekacang.”

Susu, kurma, bijirin, ikan, madu, sayur-sayuran dan buah-buahan adalah makanan yang banyak membekalkan vitamin dan mineral untuk tubuh badan manusia. Penuh khasiat! Malah susu adalah minuman kegemaran Rasulullah s.a.w. Malah Rasulullah s.a.w pernah mengembala kambing dan memerah susu kambing. Terlalu simbolik apa yang dilakukan oleh Rasulullah s.a.w. Tidakkah kita terfikir bahawa di situ tersurat bahawa Allah ingin menyampaikan kepada hambaNya bahawa susu adalah minuman yang baik untuk diamalkan terutamanya bagi wanita-wanita mengandung. Namun sayang sekali, umat Islam kurang mengambil berat tentang ini. Begitu juga dengan kurma. Inilah makanan yang mengandungi vitamin yang lengkap. Ketika seharian berpuasa, kurma adalah makanan pertama yang dianjurkan untuk dimakan sebagai asas menggantikan kekurangan vitamin dan mineral dalam badan. Begitu juga dengan makanan-makanan yang dijamin akan khasiatnya sebagaimana yang diamalkan oleh orang-orang Yahudi. Amat rugi seandainya wanita-wanita Islam yang hamil tidak mengamalkan pemakanan yang sihat dan seimbang kerana ia bakal mengundang melahirkan generasi Islam yang lemah dan kurang cemerlang. Sedangkan Nabi s.a.w bersabda:

المؤمن القوي خير وأحب الى الله من المؤمن الضعيف

"Orang mukmin yang kuat lebih baik dan lebih dicintai daripada orang mukmin yang lemah” (Hadith Riwayat Muslim)


3. “Adat orang-orang yahudi ketika mengandung dan ianya menjadi semacam kewajipan untuk ibu ibu yang sedang mengandung mengambil pil minyak ikan.”

Kenapa ye? Saya berfikir sendirian. Setahu saya khasiat ikan adalah penuh protein. Rupanya kelebihan pil minyak ikan adalah kerana mengandungi DHA. DHA adalah singkatan kepada docosahexaenoic acid. DHA tergolong dalam kumpulan essential fatty acid. Ini bermakna sumber utamanya tidak dikeluarkan oleh badan kita. Badan hanya mengeluarkan sedikit sahaja DHA. Bayi mendapat DHA dari susu yang diberi oleh ibunya. Sumber utamanya didapati dalam bentuk pemakanan. 60% otak manusia adalah diperbuat daripada lemak. Kebanyakan lemak ini pula diperbuat daripada DHA. Oleh itu DHA amat penting dalam pertumbuhan otak yang sihat. Oleh yang demikian, wanita yang mengandung amat disarankan untuk makan minyak ikan. Tetapi dalam kuantiti yang diperlukan. Betul tak doctor? (Dr. Lina dan Dr. Wan Faiziah mungkin boleh komen :)).

4. “Mereka akan memakan buah buahan dahulu sebelum memakan hidangan utama. Jangan terperanjat jika anda diundang kerumah Yahudi anda akan dihidangkan buah buahan dahulu.”

Nabi s.a.w sejak awal lagi mengajar kita mendahului makan buah sebelum mengambil makanan yang lebih berat. Buktinya, ketika berbuka puasa, kurma (buah) adalah makanan yang pertama disunatkan untuk dimakan ketika berbuka.

كان يفطر على رطبات قبل أن يصلي فإن لم يكن رطبات فعلى تمرات فإن لم يكن حسا حسوات من ماء
“Bahawa Rasulullah s.a.w. berbuka puasa dengan beberapa biji rutob sebelum bersolat. Sekiranya tiada rutob, maka dengan beberapa biji tamar, dan sekiranya tiada tamar, maka Baginda minum beberapa teguk air.” (Hadith Sahih)

Nota: Balah (buah kurma yang masih muda, biasanya masih di atas pohon kurma) Rutob (buah kurma yang dah ranum, biasanya sedikit basah), Tamar (kurma yang telah dikeringkan).

Saya msih ingat ketika di bangku sekolah, ketika mengikuti program motivasi Dr. Fadzilah Kamsah, beliau ada menyatakan bahawa ada kajian yang menunjukkan bahawa vitamin hanya beroperasi di dalam badan manusia hanya ketika perut kosong. Jika perut telah dipenuhi, maka vitamin akan dikumuhkan. Jika benar begitu, alangkah indahnya Islam kerana Nabi s.a.w telah mengajarkannya sejak 1400 tahun yang lalu.

5. “Di Israel, merokok adalah taboo, apabila anda diundang makan di rumah Yahudi, jangan sekali kali merokok, dan tanpa malu mereka akan menyuruh anda keluar dari rumah mereka dam merokok diluar rumah mereka.”

Hukum merokok sudah jelas. HARAM. Bahaya merokok juga sudah maklum. Jangan sampai ketika isteri sedang mengandung, suami merokok dihadapan isteri. Kesalahan pertama, menyalahi hukum. Kedua, mendatangkan mudharat kepada kandungan isteri. Setuju?

6. “Sukan juga menjadi kewajipan bagi mereka dan sukan yg diberi keutamaan ialah memanah, menembak dan berlari.”

Hakikatnya, inilah yang diajar oleh Baginda s.a.w kepada para Sahabat r.hum.

علموا ابنائكم السباحة والرماية وركوب الخيل
“Didiklah anak-anakmu berenang, memanah, dan berkuda.”


Kita bagaimana? Saya sendiri berminat untuk melatih anak (dan anak-anak yang bakal lahir :)) memiliki kemahiran memanah, berenang, berkuda, berlari dengan cara yang betul. Saya yakin, terselit seribu hikmah di atas anjuran Baginda s.a.w itu. Jadi tidak salah kita menghantar anak-anak ke kelas renang. Cumanya, carilah tempat-tempat renang yang tertutup dan ditraining oleh tenaga pengajar perempuan yang berpengalaman terutamanya bagi anak-anak perempuan. And vice versa. Begitu juga dengan kelas-kelas yang lain. Pilihlah aktiviti yang terbaik untuk anak-anak kita.

7. “Pernahkah anda melihat cara orang Yahudi melakukan ibadah mereka? Salah satu caranya ialah dengan menggoyangkan kepala mereka.”

Kedudukan kepala yang lebih rendah daripada badan menggalakkan pengaliran darah dan oksigen ke kepala. Pergerakan kepala juga begitu. Ia akan menjadikan otak dan minda lebih segar, cergas, dan waras. Bagi umat Islam, solat adalah aktiviti terbaik. Ia merupakan ibadah yang diwajibkan untuk dilaksanakan 5kali sehari semalam. Pergerakan solat menerangkan segala-galanya. Satu kelebihan untuk umat Islam apabila kefardhuan itu dilaksanakan ia akan mendekatkan diri kepadaNya sekaligus membentukk syakhsiyyah yang terpuji. Inilah yang ditunjukkan oleh Nabi kita s.a.w. Malah Rasulullah mencari kelebihannya dengan melakukan solat-solat nawafil (sunat) dan tahajjud agar lebih dekat dengan Penciptanya. Nabi pernah bersabda ketika ditanya oleh isteri Baginda, Aisyah r.ha:

عن عائشة رضي الله عنها أن النبي صلى الله عليه وسلم كان يقوم من الليل حتى تتفطر قدماه ، فقلت له : لم تصنع هذا يا رسول الله ، وقد غفر الله لك ما تقدم من ذنبك وما تأخر ؟ قال : أفلا أحب أن أكون عبداً شكوراً ؟

" Daripada Aishah r.ah. bahawa Nabi S.A.W. bangun di waktu malam ( bersolat tahajjud ) sehingga bengkak kedua-dua kaki baginda. Lalu aku ( Aishah ) bertanya kepada baginda : kenapa engkau lakukan sebegini wahai Rasulullah?... Sesungguhnya Allah Taala telah mengampunkan dosa-dosamu yang telah lalu dan terkemudian. Jawab baginda S.A.W. kepada isterinya Saidatina Aishah : ( Wahai Aishah ) Tidakkah aku ini seorang hamba yang bersyukur?" (Hadith Riwayat Bukhari)

Tetapi, mengapa masih ada umat Islam yang menafikan kefardhuan ini? Percayalah, Allah lebih mengetahui kebaikan untuk hambaNya dan Allah memang mahu memberikan yang terbaik untuk hambaNya. Afala tashkurun? (Adakah kamu di kalangan mereka yang mahu bersyukur? ) Afala tatafakkaruun? (Adakah kamu di kalangan mereka yang berfikir?).

Sekian, wassalam.


Free Template Blogger collection template Hot Deals BERITA_wongANteng SEO

0 ulasan:

Catat Ulasan