Selasa, 24 November 2009

Esok


Esok 9hb Zulhijjah 1430H. Bermakna esok adalah hari Arafah iaitu hari wukuf bagi jamaah haji yang sedang menunaikan rukun Islam yang kelima. Umat Islam yang tidak menunaikan haji pula disunatkan untuk berpuasa. Nabi s.a.w. bersabda:

صِيَامُ يَوْمِ عَرَفَةَ أَحْتَسِبُ عَلَى اللَّهِ أَنْ يُكَفِّرَ السَّنَةَ الَّتِي قَبْلَهُ وَالسَّنَةَ الَّتِي بَعْدَهُ…
"...Puasa Hari Arafah memadai dengannya Allah SWT mengampunkan dosa setahun sebelumnya dan setahun selepasnya..." (Riwayat Muslim)
(untuk maklumat lanjut tentang wukuf, boleh layari wacana-akademia.blogspot.com.)

Esok juga, seandainya diizinkan Allah, kami bercadang mahu pulang ke kampung halaman di Terengganu. Petang ini setelah suami pulang dari UUM, kami akan bertolak balik ke Butterworth. Awal pagi esok, barulah berangkat ke Terengganu. Tak sabar ummi dan abah nak jumpa cucunya yang nakal tu. Entah apa lah pulak ragam Lubna di Terengganu.


Di Pantai Timur, November dan Disember adalah musim tengkujuh. Kebiasaannya, kampung saya tidak dinaiki air tetapi jalan dari Kota Bharu ke Kuala Terengganu, kerap juga terputus akibat banjir. Itu yang agak membimbangkan. Namun, saya harapkan agar matahari sudi menghulurkan bakti menjelang raya haji tahun ini.

Melalui berita di akhbar dan televisyen, Terengganu di serang taun. Kementerian Kesihatan mengenal pasti beberapa punca yang menyebabkan berlakunya penularan penyakit taun di Terengganu, antaranya penggunaan ikan yang dicemari kuman 'Vibrio Cholera' untuk membuat keropok. Walaupun ada sumber yang mengatakan keropok di Terengganu masih selamat dimakan, tetapi langkah pencegahan perlu diambil bagi memastikan tidak dijangkiti.


Nampaknya, balik kali ini tak dapatlah mencari bekalan keropok. Saya sendiri kurang pasti kenapa ketika menetap di Terengganu, keropok lekor bukanlah makanan kegemaran saya. Tetapi, sejak merantau ke Utara, keropok lekorlah yang menjadi makanan yang saya idamkan apabila pulang. Begitulah sifat manusia, yang ada jarang disyukuri, yang tiada, barulah tercari-cari :)
(*sekadar catatan pagi sebelum Lubna bangun)



Free Template Blogger collection template Hot Deals BERITA_wongANteng SEO

1 ulasan:

Ros Illiyyuun berkata...

Salam ukhuwwah ..:) salam idul adha jua dari saya...

Catat Ulasan