Sabtu, 21 November 2009

Lubna Sakat Rushda..Kesian Rushda


Semalam, hari pertama cuti sekolah saya lalui dengan penuh cabaran bersama Lubna. Pelbagai kerenah Lubna saya perlu hadapi dan layani. Pada mulanya bermain bersama sepupu-sepupunya (Ulin Nuha, Fudla dan Rushda) dengan baik. Main sama-sama, belajar sama-sama, menconteng sama-sama.. sehinggalah menangis pun sama-sama. Rupa-rupanya, Lubna ni suka menyakat Rushda. Dengan kata lain, suka kenakan Rushda. Tengah main elok-elok, tetiba dipukulnya Rushda yang berusia setahun 2 bulan itu. Kesian Rushda. Menangislah kerana sakit. Nasib baik ada Ulin yang memujuknya.

Macam ni lah anak mama.. membaca dan menulis sama-sama dengan kak Fudhla.

Ni dah letih ni... ni nak buat apa pulak lepas ni? Risau betul mama.

Pada malamnya, Rushda yang dihiaskan dengan sepit rambut di kepala, ditariknya Lubna. Lubna mengambil sepit rambut Rushda, lalu dibawa lari. Terkejut juga saya dan suami dengan insiden itu. Lebih mengejutkan bila Lubna menghampiri babanya lalu meminta babanya menyepit sepit rambut yang diambil itu ke rambutnya. Alahai Lubna..janganlah macam ni.

Sepanjang hari, Lubna bermain. Langsung tak tidur. Saya berikan susu, tepuk, pujuk dan macam-macam lagi saya lakukan untuk memujuknya tidur, Lubna langsung tak mahu. Malah semakin aktif bermain. Barangkali teruja dengan ‘kawan-kawan’ yang ramai.

Aha, satu lagi Lubna ni, suka tengok iklan di tv. Masalahnya suka tengok iklan je. Itu yang pening tu. Bila ada iklan scotts ke, iklan susu ke, iklan oligo coco ke, iklan syampoo ke, dan apa jua iklan… dia akan mengalihkan tumpuan ke situ. Tercegat di depan tv. Selesai iklan, mulalah merengek kerana iklan dah habis. Alahai Lubna..

Kesimpulan terhadap apa yang berlaku semalam masih belum ada penyelesaiannya. Saya masih dalam mencari jawapan. Namun, kesimpulan awal yang saya perolehi hasil daripada berfikir sendirian adalah sebagaimana berikut:

1. Anak-anak kecil juga dilahirkan dengan perasaan ingin bersaing dan cemburu. Lubna barangkali merasakan Rushda sebagai saingan. Oleh yang demikian, Lubna sentiasa kenakan Rushda. Jadi, langkah yang perlu diambil oleh saya sebagai mama, bagaimana yer?



(pandangan dan idea daripada sahabat-sahabat semua amatlah dialu-alukan :) )

2. Lubna teruja dengan kawan-kawan yang ramai. Sebelum ni Lubna berseorangan di rumah. Hanya mama dan baba teman bermain di rumah. Sesekali kami membawa juga Lubna ke playground. Itulah sebabnya kali ini Lubna bermain sampai tak mahu tidur. Biarkanlah buat sementara waktu. Saya rasa ini tidak salah.

3. Kanak-kanak sememangnya cenderung terhadap sesuatu yang menarik perhatian deria pendengaran dan penglihatan mereka. Iklan adalah sesuatu yang berbeza dengan film dan cerita-cerita yang lain. Saya perlu mencari alternative yg sesuai untuk memberikan pendidikan kepada Lubna melalui pendekatan ini. CD nasyid kanak-kanak, dan cd pembelajaran awal kanak-kanak melalui nyanyian mungkin boleh membantu.

Itu sahaja untuk pagi ini. Jumpa lagi nanti. :)


Free Template Blogger collection template Hot Deals BERITA_wongANteng SEO

0 ulasan:

Catat Ulasan