Jumaat, 13 November 2009

Tugasan Terakhir Sebelum Cuti



Buku-buku teks seharusnya dijaga dengan baik.


Pemberian secara percuma kadang-kadangkala membuatkan mereka tidak menghargainya.

Saya menanti hari-hari persekolahan tahun 2009 berakhir. Bukan bererti saya sudah jemu berhadapan dengan tugasan di tempat kerja, tetapi menanti masa dan kesempatan yang panjang untuk saya memulakan 'PROJEK PERKEMBANGAN ILMU' yang telah saya aturkan sekian lama. Projek terbengkalai? Tidak...kerana belum pun bermula. Mungkin 'projek beku' kerana belum pun berjaya dimulakan. Belum tiba masa yang sesuai barangkali. Mudah-mudahan akan berjaya dilaksanakan sepanjang cuti sekolah nanti.

Tugasan terpenting sedang saya uruskan di sekolah sekarang adalah BUKU TEKS. Sebelum berakhir sesi persekolahan, urusan ini perlu diselesaikan. Jadi guru kanan buku teks ni, sememangnya bergelumang dengan buku-buku. Saya minat buku. Tetapi, yang agak pening sikit apabila kali ini terpaksa mengadap buku-buku yang 'sakit' dan 'uzur'. Buku free. Jadi, ramai yang ambil mudah. Maka terjadilah kes buku rosak, buku hilang, buku diconteng, buku terburai..isyh..isyh.. kesian pelajar yang akan mewarisi buku-buku ini.

Satu lagi, terpaksa berhadapan dengan karenah ibu bapa yang datang merayu untuk menggantikan buku-buku anak-anak yang hilang dengan wang tunai. Katanya buku di kedai buku sudah kehabisan stok. Tahun ini, saya sudah berbincang dengan pihak pengurusan sekolah untuk tidak menerima wang tunai sebagai ganti. Buku yang hilang perlu diganti dengan buku yang sama. Susah senang mencari buku-buku sebagai ganti akan mengajar mereka untuk menjaga buku-buku pelajaran dengan baik. Pengalaman di awal tahun 2009 memberikan saya idea untuk menyelesaikan masalah pelajar yang memandang remeh dengan cara penjagaan buku. Tahun hadapan saya tidak lagi mahu ke sana ke mari lantaran sikap pelajar yang sengaja tidak mahu menghargai pemberian untuk kemudahan pembelajaran mereka. Saya masih ingat bagaimana susahnya mencari stok buku-buku di sekolah-sekolah lain, di stor spbt daerah dan di kedai-kedai buku. Pernah sehingga ke luar negeri. (Kedah.. hehehe.)

Sekadar melakarkan catatan pengalaman untuk dikongsi bersama..terutamanya para guru. Mereka lebih memahaminya. ;)


Free Template Blogger collection template Hot Deals BERITA_wongANteng SEO

1 ulasan:

Abu Mus'ab berkata...

"الوقت قصير والعمل كثير"

"JIka anda gagal untuk merancang maka anda merancang untuk gagal"

#sekadar peringatan utk diri sendiri :D

Catat Ulasan