Ahad, 29 November 2009

Kenangan Raya Korban 2009


Sesungguhnya pengorbanan mengajar erti mentaati, mengasihi dan mensyukuri. Kisah pengorbanan Nabi Allah Ismail dan Ibrahim a.s menjadi suri teladan sepanjang zaman. Hari Raya Idul Adha bukan sahaja disambut meriah setiap tahun malah simbolik kepada ketaatan bagi sebuah pengorbanan sebagai Hamba Allah. Kalau di Malaysia biasanya lembu dan kambing menjadi ternakan korban yang popular. Ketika musim korban ini, kecut perut mereka menanti giliran untuk dikorbankan. Ada yang dari awal lagi 'meragam' dan 'mengamuk' sebelum diturunkan dari lori. Bergegar lori-lori akibat amukan itu. Ada juga yang mula melembikkan kaki tanda sebagai protes ketika mahu disembelih sehingga sukar membawanya ke tempat sembelihan. Dan macam-macam lagi. Melihat sendiri telatah lembu-lembu korban, rasa juga kesian. Tetapi demi sebuah pengorbanan, ianya perlu diteruskan.


Lembu juga buat hal sebelum dikorbankan.


Saya masih ingat ketika masih menuntut di Mesir, bagaimana suasana ibadah korban dijalankan. Suasana hampir sama dengan di Malaysia cuma di sana, ada ternakan yang istimewa untuk disembelih iaitu unta. Pertama kali makan daging unta, sedap juga. Manis. Mungkin kerana dagingnya masih baru. Kalau lembu dan kambing, perlu direbahkan untuk disembelih. Tetapi lain dengan unta. Ianya perlu dibangunkan. Diriwayatkan daripada Ziad bin Jubair r.a katanya: Ibnu Umar pernah menghampiri seorang lelaki yang sedang menyembelih untanya yang berada dalam keadaan duduk berlutut. Dia berkata: Bangunkanlah ia, biarkan ia supaya berada dalam keadaan berdiri dan terikat (kaki bahagian hadapan dan bahagian kiri). Itulah sunnah Nabi kamu. Oklah, itu kisah ketika di Mesir.


Kebetulan tahun ini, giliran kami beraya di Terengganu. Pertama kali Lubna ke tempat sembelihan di Masjid Wakaf Tembesu. Lubna teruja melihat lembu yang banyak. Ada 12 ekor lembu untuk disembelih. Gotong-royong memudahkan kerja-kerja menyembelih dan melapah daging-daging korban. Alhamdulillah semuanya selesai sebelum solat Jumaat.


Menyentuh tentang ibadah penyembelihan, ada beberapa perkara yang perlu dijaga sebagai adab yang dituntut ketika melaksanakan ibadah penyembelihan ini. Antaranya:

1. Haram Menyembelih Untuk Selain Allah Subhanahu wata’ala
Abu Thufail Amir bin Watsilah berkata, "Aku berada di sisi Ali bin Abi Thalib, lalu datanglah seseorang menemuinya, orang itu bertanya, "Apakah Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam ada merahasiakan sesuatu kepadamu?"

Abu Thufail berkata, "Mendengar ucapan tersebut, Ali marah dan berkata, "Tidaklah Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam merahasiakan sesuatu kepadaku yang beliau sembunyikan dari manusia kecuali beliau telah menceritakan padaku empat perkara." Orang itu berkata, "Apa itu yang Amirul Mukminin ?" Ali berkata, "Beliau Shallallahu’alaihi wasallam bersabda:
"Allah melaknat orang yang melaknat kedua orang tuanya, Allah melaknat orang yang menyembelih untuk selain Allah, dan Allah melaknat orang yang memberi tempat bagi orang yang membuat bid’ah, dan Allah melaknat orang yang merubah tanda-tanda di bumi"

Maka tidak boleh menyembelih untuk selain Allah Subhanahu wata’ala berdasarkan hadits ini dan hadits-hadits lainnya yang melarang dari semisal perbuatan tersebut. Adapun yang diperbuat oleh orang awam pada hari ini dengan menyembelih untuk para wali maka masuk dalam laknat yang disebutkan dalam hadits ini, karena sembelihan untuk wali adalah sembelihan untuk selain Allah Subhanahu wata’ala.

2. Berbuat Kasih Sayang Pada Kambing
Dari Qurrah bin Iyyas Al-Muzani bahwa ada seorang lelaki berkata, "Ya Rasulullah, sesungguhnya aku mengasihi kambing jika aku menyembelihnya". Maka beliau Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, "Jika engkau mengasihinya maka Allah merahmatinya"


3. Berbuat Baik (Ihsan) Ketika Menyembelih
Dengan melakukan beberapa perkara:


3.1 Menajamkan Pisau.

Dari Syaddad bin Aus Radhiyallahu ‘anhu ia berkata: Dua hal yang aku hafal dari Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam beliau berkata, "Sesungguhnya Allah mewajibkan berbuat baik (ihsan) atas segala sesuatu. Jika kalian membunuh (dalam qishah,-pent) maka berbuat ihsanlah dalam cara membunuh dan jika kalian menyembelih makan berbuat ihsanlah dalam cara menyembelih, dan hendaklah salah seorang dari kalian menajamkan pisaunya dan menyenangkan sembelihannya"
3.2 Menjauh Dari Penglihatan Kambing Ketika Menajamkan Pisau.

Dalam hal ini ada beberapa hadits di antaranya dari Ibnu Abbas Radhiyallahu ‘anhu ia berkata: Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam mengamati seorang lelaki yang meletakkan kakinya di atas pipi (sisi) kambing dalam keadaan ia mengasah pisaunya sedangkan kambing tersebut memandang kepadanya, maka beliau mengatakan, "Tidaklah diterima hal ini. Apakah engkau ingin benar-benar mematikannya.

Dari Abu Hurairah Radhiyallahu ‘anhu ia berkata, "Jika salah seorang dari kalian menajamkan pisaunya maka janganlah ia menajamkannya dalam keadaan kambing yang akan disembelih melihatnya"

3.4 Menggiring Kambing Ke Tempat Penyembelihan Dengan Baik.
Ibnu Sirin mengatakan bahwa Umar radhiyallahu ‘anhu melihat seseorang menyeret kambing untuk disembelih lalu ia memukulnya dengan pecut, maka Umar berkata dengan mencelanya: "Giring haiwan ini kepada kematian dengan baik"

Berkata Imam Nawawi dalam Syarhun Shahih Muslim (13/130): "Hadits ini menunjukkan sunnahnya membaringkan kambing ketika akan disembelih dan tidak boleh disembelih dalam keadaan kambing itu berdiri atau berlutut tetapi dalam keadaan berbaring karena lebih mudah bagi kambing tersebut dan hadits-hadits yang ada menuntunkan demikian juga kesepakatan kaum muslimin. Ulama sepakat dan juga amalan kaum muslimin bahwa haiwan yang akan disembelih dibaringkan pada sisi kirinya karena cara ini lebih mudah bagi orang yang menyembelih dalam mengambil pisau dengan tangan kanan dan menahan kepala hewan dengan tangan kiri".

3.5 Menghadapkan Haiwan Sembelihan Ke Arah Kiblat
Nafi’ menyatakan bahwa Ibnu Umar tidak suka memakan sembelihan yang ketika disembelih tidak diarahkan ke arah kiblat.





3.6 Meletakkan Telapak Kaki Di Atas Sisi Haiwan Sembelihan
Anas bin Malik Radhiyallahu ‘anhu berkata, "Rasulullah menyembelih haiwan kurban dengan dua domba jantan yang berwarna putih campur hitam dan bertanduk. Beliau menyembelihnya dengan tangan beliau, dengan mengucap basmalah dan bertakbir, dan beliau meletakkan satu kaki beliau di sisi-sisi kedua domba tersebut’

4. Tasmiyah (Mengucapkan Bismillah)
Berdasarkan firman Allah Ta’ala,
وَلا تَأْكُلُوا مِمَّا لَمْ يُذْكَرِ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَإِنَّهُ لَفِسْقٌ وَإِنَّ الشَّيَاطِينَ لَيُوحُونَ إِلَى أَوْلِيَائِهِمْ لِيُجَادِلُوكُمْ
"Dan janganlah kalian memakan haiwan-haiwan yang tidak disebut nama Allah ketika menyembelihnya, sesungguhnya perbuatan semacam itu adalah suatu kefasikan. Sesungguhnya syaithan itu mewahyukan kepada wali-walinya (kawan-kawannya) untuk membantah kalian" [Al-An'am: 121]

Anas bin Malik Radhiyallahu ‘anhu berkata, "Rasulullah Shallallahu’alaihi wasallam menyembelih haiwan korban dengan dua domba jantan. Beliau mengucap bismillah dan bertakbir"

5. Tidak Boleh Menggunakan Taring/Gading Dan Kuku Ketika Menyembelih Kambing
Dari Ubadah bin Rafi’ dari datuknya ia berkata: "Ya Rasulullah, kami tidak memiliki pisau besar (untuk menyembelih)". Maka beliau Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, "Haiwan yang telah dialirkan darahnya dengan menggunakan alat selain dzufur (kuku) dan sinn (taring/gading) maka makanlah. Adapun dzufur merupakan pisaunya bangsa Habasyah sedangkan sinn adalah idzam"


[Petikan adab-adab sembelihan daripada: http://sunniy.wordpress.com/)



Masjid Wakaf Tembesu yang menjadi tempat ibadah korban dijalankan.


Bismillahirrahmanirrahim.. Lembu siap untuk disembelih.


Daging-daging lembu dilapah untuk diagihkan

Gotong-royong meringankan kerja-kerja melapah dan memotong daging-daging.



Lubna bersama baba di tempat penyembelihan

Hai..ramainya yang sudi mengasuh Lubna, si kecik yang aktif ni :) Lubna bersama Ayah Ngah.


Free Template Blogger collection template Hot Deals BERITA_wongANteng SEO

1 ulasan:

wfaiziah berkata...

meriahnya....kami selalu buat kat rumah jer. daging yang telah diagihkan akan dimasak sedikit utk jamuan dan sebhgiannya utk agihan pd org miskin..Byk rumah ygbuat jamuan. Letih mkan daging..Semoga korban kita diterima ALLAH.

Catat Ulasan