Isnin, 23 November 2009

A Full Time Mum



To be a full time mum/ housewife.. hai, ini bukanlah tugas yang mudah. Saya berfikir sendiri.
Bila ibu-ibu yang tidak berkerjaya (tidak bekerja di luar), bila ditanya: “Kerja apa?” Jawabnya: “ Tak kerja. Suri rumah je”
Rasanya itu jawapan yang tidak kena.


Sepatutnya dengan penuh rasa besar hati kena jawab:
“Saya seorang suri rumah sepenuh masa. Menguruskan rumah tangga, menjaga anak, mendidik generasi Islam, menyiapkan makan minum suami dan anak-anak, melayan kerenah anak yang sedang membesar..” dan pelbagai tugasan yang tidak pernah habis sepanjang 24 jam.

Kalau di pejabat, urusan yang tidak dapat diselesaikan hari ini, masih boleh diKIV kan esok atau lusa. Kalau di sekolah, masalah disiplin murid-murid masih boleh dilupakan seketika apabila pulang ke rumah. Kalau bertelagah sewaktu meeting, masih boleh diketepikan selepas keluar dari bilik mesyuarat/persidangan. Semuanya masih boleh ditangguh. Tapi, tugasan di rumah, jika dibuat begitu, rasanya habislah! Kain baju akan bertimbun-timbun, dapur tak berasap, anak-anak menangis kelaparan, rumah berselerak.. hidup pun tak tenteram sepanjang hari. Jadi, tiada istilah tangguh dalam menguruskan rumah tangga.

Oleh itu, suami-suami yang berkerjaya jangan memandang isteri yang kerjayanya sebagai suri rumah sepenuh masa dengan sebelah mata kerana membandingkan isteri dengan teman-teman sepejabat. Pelbagai alasan yang diberi. Isteri tidak pandai bergaya, isteri tidak menjaga penampilan, isteri tidak menunggu kepulangan suami dengan haruman yang menyegarkan, isteri itu..dan isteri ini..

Cubalah berada di tempat isteri. Kerja yang tidak pernah habis dan kerenah anak-anak yang pelbagai ragam, sudah cukup memenatkan. Saya dapat merasakan cukuplah sehari suami mengambil alih tugas isteri di rumah. Berikan cuti sehari suntuk buat isteri. Dan ambil alih tugas isteri. Lihatlah apa akan terjadi? :) Di saat itu, barulah suami tahu bagaimana penat dan peritnya si isteri melaluinya sehari-hari.

Ingatlah wahai suami-suami sekalian, bahawa isteri adalah amanah. Kerelaan isteri memberikan khidmat dalam rumah tangga seharusnya diberikan penghargaan. Mereka tidak mengharapkan duit gaji beribu-ribu ringgit, juga tidak mengharapkan emas permata, cukuplah dengan kepulangan si suami dengan seyuman.

Buat suami-suami yang mempunyai permaisuri hati yang tulus ikhlas, beruntunglah kalian kerana urusan rumah tangga diuruskan sendiri oleh pilihan hati. Anak-anak diberikan pendidikan dari ibu kandungnya sendiri dan bukannya dididik oleh bibik-bibik Jawa dan Sumatera. Maka akan lahirlah generasi yang mewarisi kemuliaan dari isteri yang dikasihi dan dicintai. Lihatlah pelbagai kes penderaan oleh pembantu rumah di Negara kita. Jika itu direnung, sepatutnya si suami perlu bersyukur di atas anugerah yang tidak ternilai itu. Itulah isterimu. :)

*Luahan rasa ini saya tulis spontan setelah merasai sendiri kepenatan dan keletihan sepanjang cuti sekolah ini (baru 5 hari). Andainya diberi pilihan, layakkah dan mampukah saya menjadi suri rumah sepenuh masa?


Free Template Blogger collection template Hot Deals BERITA_wongANteng SEO

0 ulasan:

Catat Ulasan