Sabtu, 7 November 2009

Pilihlah Jalan Mana Yang Mahu Diikuti


Dunia saya setiap hari adalah alam rumah tangga dan sekolah. Mahu tidak mahu, saya perlu berhadapan dengan tanggungjawab ini. Inilah taklifan yang perlu saya tunaikan dengan sebaiknya. Bergelar isteri semestinya merupakan satu amanah yang besar buat saya. Alam rumah tangga mematangkan dan mendewasakan saya. Perubahan ‘alam’ dan perbezaan ‘budaya’ masyarakat sekeliling mengajar saya akan warna-warna kehidupan yang perlu dilalui. Sebenarnya cukup indah!

Manakala, di sekolah tugasan menyampaikan ilmu dan mendidik insane bukan hanya berlegar di kalangan pelajar, malah juga melibatkan masyarakat warga sekolah. Mereka sering menjadikan guru-guru agama sebagai rujukan dalam hal yang kurang pasti. Seorang pembantu tadbir pernah meminta pandangan untuk menamakan cucunya yang baru lahir. Pernah juga saya ditanya tentang procedure mahkamah tentang urusan rumah tangga yang bergolak. Malah, sepanjang Ramadhan baru-baru ini, ramai juga guru-guru yang mengutarakan persoalan tentang hukum tajwid untuk memastikan bacaan al-Quran betul dan sempurna.

Bagi guru-guru perempuan pula, persoalan fiqh wanita sering dilontarkann untuk mendapatkan penjelasan. Sekiranya saya mempunyai jawapan yang pasti, saya akan menerangkan kepada mereka. Tetapi seandainya sebaliknya, saya akan KIV kan jawapan untuk kembali merujuk kepada mereka yang pakar dalam hal berkenaan atau merujuk kitab-kitab fiqh yang muktabar. Terkini, setelah peristiwa Dr. Asri ditahan, timbul pula persoalan tentang mazhab.
Seorang guru bertanya: “Ustazah, mazhab tu apa sebenarnya?”

Sebenarnya mazhab itu bukan agama. Ramai yang salah faham apabila membicarakan soal mazhab. Mazhab sebenarnya aliran pemahaman dan ijtihad. Majoriti umat Islam hari ini hanya mengenali 4 mazhab iaitu Mazhab Imam Abu Hanifah, Imam Malik, Imam Syafie, Imam Ahmad bin Hanbal.

Begini kisahnya tentang kemunculan mazhab dalam dunia Islam ini. Saya ceritakan secara ringkas. Di zaman Baginda Rasulullah s.a.w, semua urusan diselesaikan oleh Baginda s.a.w. Sebarang permasalahan para Sahabat r.hu diselesaikan oleh Baginda s.a.w melalui wahyu secara langsung dari Allah s.w.t. Walaupun begitu, setelah kewafatan Baginda s.a.w, semua permasalah diambil alih oleh para Sahabat yang diiktiraf oleh Baginda s.a.w. Nabi s.a.w pernah bersabda yang bermaksud: “Sahabatku adalah seperti bintang”. Mereka turut mengikut jejak Baginda s.a.w berpandukan kepada nas-nas al-Quran dan kaedah-kaedah yang telah diperakui oleh Baginda s.a.w ketika hidup. Bukti yang memperakui bahawa Sahabat-sahabat adalah orang yang menjejaki sunnahnya, Baginda Rasulullah s.a.w pernah menyoal sahabat baginda Muaz bin Jabal yang akan diutuskan ke negeri Yaman sebagai pendakwah dan juga sebagai Qadi. Sabdanya yang bermaksud :

“Wahai Muaz, bagaimana engkau menyelesaikan sesuatu masalah, jika engkau ditanya orang?”. Jawab Muaz “Aku akan menghukum dengan hukuman yang didapati dalam al-Quran.” Tanya Rasulullah SAW lagi, “jka tidak ada hukum dalam al-Quran?” Muaz menjawab, “Aku akan berpandukan dengan sunnah Rasulullah SAW (Al-Hadith).” Kemudian Rasulullah SAW bertanya lagi, “ Jika sekiranya tidak terdapat dalam hadith?”. Jawabnya “Aku akan berijtihad”. Kemudain Rasulullah SAW menepuk-nepuk dada Muaz sambil bersabda “Segala puji bagi Allah SWT yang telah memberikan petunjuk kepada utusan Rasulullah SAW (Muaz) dengan perkara yang diredhai oleh Allah SWT dan Rasulnya.”
(Riwayat Imam Ahmad & Tirmizi)

Setelah berlalunya zaman para Sahabat, maka muncullah permasalah yang baru yang tidak dijumpai pada zaman Rasulullah s.a.w dan para sahabat tentang permasalahan fiqh. Maka, ulama’-ulama’ di zaman itu mula mengeluarkan ijtihad perseorangan masing-masing (dengan kelayakan sebagai alim ulama’). Maka di situlah bermulanya aliran mazhab yang lahir daripada ijtihad dan pendapat perseorangan daripada ulama’-ulama’ tersohor.

Namun, mazhab-mazhab berkenaan akhirnya ada yang lenyap akibat pelbagai faktor yang tidak menyokong seperti tidak dikumpulkan dan hilang ditelan zaman. Pun begitu, masih ada mazhab-mazhab yang masih hidup dan bertahan sehingga ke hari ini seperti Mazhab Imam Abu Hanifah, Imam Malik, Imam Syafie, Imam Ahmad bin Hanbal. Menurut (Thaha Jabir Fayyadh Al-‘Alnawi), semenjak kurun keempat hijrah, terhentilah ijtihad dan tempatnya digantikan dengan taqlid yang tersebar luas. Umat Islam mula semakin hilang cahaya ilmu dan perkembangan ilmu secara sihat. Malah ada yang mula beranggapan bahawa berpegang kepada mazhab yang satu itu adalah suatu kewajipan tanpa memberi sedikit pun ruang perbincangan meluaskan ilmu-ilmu Allah yang terlalu luas berdasarkan kepada nas-nas yang dibenarkan untuk berijtihad.

Lebih mendukacitakan lagi apabila munculnya golongan yang membincangkan soal mazhab, masyarakat memandang serong terhadap pendapat yang pada mereka amat janggal dan pelik sedang mereka amat cetek tentang ilmu ijtihad dan hukum Islam. Namun, sebagai umat Islam yang tidak mempunyai kelayakan berijtihad, kita digalakkan berpegang kepada mazhab yang satu agar tidak tersasar dari landasan kebenaran Islam. Namun, pegangan itu dianggap fleksibel seandainya terdapat nas-nas yang lebih kuat dan mantap untuk diikuti. Satu Ucapan Imam Syafie (iaitu pengasas mazhab syafi’e) yang cukup popular iaitu:
Apabila kamu menemui dalam kitabku sesuatu yang berlainan atau berlawanan dengan hadis Rasulullah SAW, peganglah hadis baginda dan tinggalkan pendapatku itu,” Ini jelas bermakna bahawa pandangan itu akan berubah-ubah seandainya ada nas yang lebih kuat.

Begitulah indahnya Islam. Tidak membelenggu ummatnya. Malah mengamalkan keterbukaan yang dipandu dengan nilai-nilai al-Quran dan as-Sunnah. Seandainya dipatuhi, Islam akan terus berkembang dan menuju ke puncaknya. Namun, seandainya ditolak, manusia akan menuju kehancuran. Pilihlah jalan mana yang mahu diikuti. Wallahua’lam.


Free Template Blogger collection template Hot Deals BERITA_wongANteng SEO

0 ulasan:

Catat Ulasan